nog 4 weken.....

28 januari 2018

Gewoon zo'n klein momentje. Stond deze week 's ochtends met paar studenten buiten (achter het gebouw!!!) een sigaretje te roken. Ik zei: "Ik ga naar binnen, want ik krijg het koud". Studenten schaterlachen....en ik iets later ook. Waar ben ik aan begonnen?

Via m'n tussenpersoon bericht gekregen dat Visum is toekend, en dat ik dus de Russische Federatie legaal binnen mag. Da's mooi en ben benieuwd naar de vormgeving van het Visum. Gezien de behoorlijke kosten, verwacht ik een kunstwerk in mijn vernieuwd paspoort.

Overigens vraag ik me af of ik de stad Moskou in mag.  Iemand daar ervaring mee? Als ik de stad in mag, dan hoef ik niet 15 uur rond te hangen op het vliegveld. Reclame's van Christian Dior, Casino's en tax-free shops zijn leuk om te zien.....maar 15 uur lang??? Een bezoek aan Vladimir Poetin en zijn vrienden in Moskou lijkt me leuker. Er schijnt een snelle treinverbinding te zijn, dus waarom niet een dagje Moskou?

Wel even kijken hoe warm het is in Moskou, eind februari. Moet die monsterjas in de grote koffer, of is het handbagage?

ROC Mondriaan collega's van de School voor Verpleegkundige zijn bezig met het regelen van een 'handzame bloeddrukmeter'. Fantastisch. Hier in Nederland even oefenen, en standaard waarden vastleggen.

Het artikel in AD zorgde er o.a. voor dat ik van studenten en collega's veel vragen en suggesties heb gekregen. Op geen van de vragen reageer ik. Ik verwijs iedereen naar dit vlog. Dit is de plaats op vragen te stellen, waarschuwingen en tip te geven. Het aantal 'volgers' is inmiddels 138... 'and still rising'.

Schermafbeelding 2017-12-23 om 22.19.43

Het wordt snel lente in Jakoetsk. De extreme diepvries temperatuur verdwijnt gestaag, en ik verwacht geen minus 45 C. Ook de dagen worden snel langer. Dat is begrijpelijk. Want in een paar maanden tijd gaat het van dagen dat de zon slechts één uurtje boven de horizon komt, naar dagen dat de zon niet onder gaat. Ergens in dit log laat ik zien dat, in de week dat ik daar ben, lengte van de dag met 45 minuten groeit. Da's behoorlijk wat.

Meer bijzonderheden zijn er uiteraard, maar daarover later...

1. Gabrielle:
    28 januari 2018
    Download de douane app, daar staat alle regels in beschreven van het land waar je naar toe gaat maar ook welke voorwaarde je moet aan voldoen om het land in te mogen.
  2. Saskia Tjeerdsma:
    28 januari 2018
    Heel leuk Ton! Klinkt als een mooie tocht en goed blog ook, veel plezier en succes daar!!
  3. Mehdi:
    29 januari 2018
    Meneer wilt u ff gaan kijken hoeveel het kost op een gezellig avondje te hebben met de vrouwen van plezier. En om het een avondje mee te maken en te kijken of ze er wat van kunnen
  4. Birmand:
    30 januari 2018
    beste meester

zou u voor mij kunnen onderzoeken wat de reactie is van mentos in een cola fles bij een temparatuur van -20
  5. Sheima:
    30 januari 2018
    Beste meneer van den hout,

Zou u willen onderzoeken wat er gebeurd wanneer,

U gaat bellen blazen. (veranderen deze in ijs bellen?)
    U kokend water een richting op gooit. (Verandert dit in ijspegels?)
    U een flesje op kamertemperatuur meeneemt (bevriest deze meteen waar u bij staat?)

Tot zover ben ik gekomen!
    Mocht er iets nog binnen schieten, dan hoort u weer snel van mij!

Groetjes,
    Sheima
  6. Sashaaa:
    31 januari 2018
    Ik adviseer u naar kleinere zij steden naast moskwa te gaan shoppen ( geen toeristen prijs) maar in het centrum ook ( russiscje new jork) ik adviseer ook natuurlijk de rode plein (krasnaja plosjad ) en ikzou ook in de slaapwijken kijken (spalnij rajon ) dan zie je hoe de mensen daar echt wonen en niet alleem de toeristen plekken van de stad. . nAast dat zou het echt goed zyn eennrussich sprekemde vriend meenemennnaar jakutsk want ik twijfel heel hard of iemand daar u zal verstaan ...en natuurlijk sla veel goedkoope vodka kleren en sigareten in ( prijzen buiten de toristen zone zyn geweldig. ) veel sukses
  7. Aleyna sertkaya M2B:
    1 februari 2018
    Meneer van den hout niet vergeten dat uw telefoon misschien uit kan gaan vallen daar door de extreme kou! Ik raad aan om langs de apple store te gaan en eventueel de accu te vervangen! Ook lijkt het me heel leuk om u te gaan zien ijsvissen! Succes!
  8. Rita louwerse:
    3 februari 2018
    Lijkt me heel leuk om dit avontuur te volgen,alvast veel voorpret toegewenst!
  9. Hans:
    4 februari 2018
    "Dat begrijp ik niet!" moet je straks wel uit je hoofd kennen hoor.
    Afgelopen week prachtig koud weer meegemaakt, maar bij lange na niet de lage temperaturen die jij gaat beleven. Brrrrrrrrrrrrrrr.