Sudiedag gymnasium.......en het probleem met de roltrap in Moskou

4 januari 2019 - Jakoetsk, Rusland

Zoals afgesproken zou ik vandaag 2 x 2 uur 'college' geven rondom aangedragen thema's:

.        How to organize an educational process in order to avoid a bias towards performing only test tasks?
·         How to find a balance between the language skills and exam development strategies.
·         Solving math problems

.         How to maintain an interest in learning as 99% of success in learning depends on the desire to study the subject.
·         We will discuss what increases motivation at different stages of learning.
·         As well as we will talk about the methodological approaches used in today's world of teaching mathematics.
·         21st century requirements.

In Oykyakon een paar dagen geleden aan de hand van oud, maar niet verouderd, materiaal bijeenkomst in elkaar gezet. Voor oud collega's HS Leiden en CPS: een schepje Marzano, Fullan als bijgerecht en afgemaakt met een sausje Hattie. Uiteraard ook nog wat 'Gouden regels voor sterke school' de revue laten passeren, en behoorlijk ingestoken op Groenstijns drieslag model. Voor de wiskunde doceten nog even voorgerekend het verlies aan onderwijstijd bij inactive leerlingen, in combinatie met gerommel, vreemde feesten, omkleedtijd etc etc.

Was wel beleefd genoeg om te zeggen dat ik alleen kan vertellen wat er in NL speelt, en hoe we het in NL oplossen. Wat er hier in Yakutsk speelt, en hoe het opgelost moet worden..... geen idee....maar als de ideeen uit NL behilpzaam kunnen zijn, geen probleem. Het is geen rocket science.

En nu we het toch over raketten hebben (..??? we ???? beter: ik), nu ik het toch over raketten begin: de wiskunde boeken hier staan bol van complexe integraal berekeningen (zonder context), logaritmes, en de wortels uit logaritmes, en de logaritmes bij een vergelijking met drie onbekenden verstopt in de abc formule. Gegogel met getallen. Knutselen met cijfers, algoritmen en betekenisloze getallen.

Om tot vervolg studie (Universiteit) te kunnen worden toegelaten, moet je laten zien dat je deze materie beheerst. Studenten cijferen zich een bocht in de rondte om tot correcte antwoorden te komen. Deze orientatie op de rekenkunst heeft er wel toe geleid dat ze hier prima Soljoez raketten de ruimte inschieten. Maar het succes is enkel weggelegd voor de super slimme rekenaars. De overigen, en dat zijn de meesten, behalen het niet en beschouwen Mathematik als een hocus-pocus.....en worden gewoon sneeuwschuiver van beroep. Vandaag is er weer een pakje sneeuw bijgekomen, en zag dat de concierge van het hotel bezig was met de parkeerplaats. De parkeerplaats die hij gisteren ook al had geveegd. En nu weer. En op buienradar kan hij voorspellen wat hij morgen gaat doen.

Maar ook deze man heeft ooit Mathematik gehad; docenten die hem wilde leren hoe je wortels uit negatieve getallen kan trekken. Wat heeft de man ervan geleerd??? Nada nopa, behalve dan dat hij niet betrokken wordt in het Soljouz programma. Ik heb de indruk dat hier in de Russische Federatie in het nationale curriculum  behoorlijk eenzijdig is.

Tijd om de proef op de som te nemen, dacht ik na 1,5 uur presentatie & discussie (Leuk, en heb me niet provocerend gedragen...maar wel veel provocerene gedachten gehad....Maar elke keer als ik een kritische noot wilde kraken, draaide ik m'n opmerking om in een "intreging subject to be discussed futher today"..).

Tijd voor de kwestie van de haperende roltrap. Plaatje erbij van roltrap van metro in Moskou. Bewegend in 30 seconde, kapot etc etc (oud HSL/CPS collega's kennen de kwestie).

Opvallend: geen van de wiskunde docenten wisten de realistische kwestie, eenvoudige getallen, gewoon optellen en aftrekken, beetje vermenigvuldigen, een enkel breukje en meer niet.

Echter....geen van de eerste graders van Nationaal Gymnasium (portret van Poetin in de hal) konden de dagelijkse kwestie (realistisch) omzetten in iets met getallen (kwantificeren). Hun antwoorden verschilden qua motivatie niet van antwoorden die ik in Den Haag van mijn studenten krijg.

En toen de docenten me vroegen........what's the answer?....

Toen heb ik hen verteld dat er morgen nog een dag is, en dat we elkaar morgen na het ontbijt graag weer zien. Hersens hebben soms 's nachts de meest brilliante  gedachten.

Ik wenste hen een goede nacht, en verliet de zaal.

Hen in het ongewisse latend........

Wel leuk, want ik weet zeker dat die docenten nu als een gek collega's gaan inschakelen, vaders, broers en zussen bellen, wikipedia gaan raadplegen etc etc etc.

En daarmee heb ik de start van de dag van morgen nu gelegd. 'Leren is een activiteit van de student; als docent moet je alleen maar het vuurtje aansteken'.

PS

Vandaag geen, nauwelijks videos....ik was vannacht vergeten de camera aan de oplader te leggen.  Geen stroom dus. Vandaar. Maar er is op de site voldoende film materiaal voorlopig.

Gute Nacht Freunden,

1. Marcel: