Van die kleine dingetjes....

7 januari 2019 - Jakoetsk, Rusland

Vanmorgen na het ontbijt begonnen met het systematisch inpakken van de koffers.

Zware spullen in de grote koffer, en lichter spul in handbagage. Om alvast te wennen aan terugkomst in NL via de computer geluisterd naar NPO 1. Vreemd om na het ontbijt te luisteren naar live uitzending van 'Met het oog op morgen'. En het weerbericht.....ik citeer: 'mogelijk vorst aan de grond' . Hier is die vorst tientallen meters diep in de grond. En ook boven de grond is er vorst. -35. En morgen nog kouder.

En wat betreft het water is er iets vreemds aan de hand. In NL kennen we water. Gewoon uit de kraan, of in een plas of in de sloot. Maar altijd is het gewoon vloeibaar water. Als je van dat water ijs wil maken, dan moet je naar een vrieskast gaan. En dat kost je energie.

Hier is het precies andersom. Er is geen water. Nergens niet. Het valt niet uit de lucht en stroom niet in de sloot. Wil je water hebben, dan zul je ijs moeten gaan smelten. En, vooral in het binnenland, liggen voor de huizen enorme blokken ijs, als een watervorraad voor in de wintermaanden. In het huis staat een grote metalen ton. Hierin wordt één of meer blokken ijs gekieperd die de komende dagen smelten naar water. Mits het warm genoeg is in huis. In ieder geval: het kost je energie.

Waarschijnlik ligt ergens in de buurt van Moskou het 'break-even-point' waar je de heen-en-weer gang van ijs <=> water het goedkoopst kan realiseren.

Online inchecken gelukt, en gelukkig zowel naar Moskou als naar Amsterdam een isle seat weten te bemachtigen. Geeft me de gelegenheid om te bewegen wanneer ik wil.

Ook de transactie met, ik noem hem 'Felix de Smid', succesvol afgerond. Mijn daglimiet was vanochtend om 08:00 door de ING weer vernieuwd. Waarom om 08:00 uur?. Welaan, voor de ING in NL was het op dat moment 00:00 uur. Ben nu trotse bezitter van een gecertificeerd Yakuti knife. En reken maar dat dat ding scherp en sterk is. Elke 'echte' kerel hier heeft zo'n mes in z'n bezit. En de messen gaan van generatie op generatie.

Ben blij met het ding. Er is vele uren door de smid aan gewerkt. Diverse soorten ijzer zijn gebruikt, in de juiste verhouding tot een legering gemaakt en vervolgens uren lang betimmerd met tal van verschillende hamers. Kleintjes, maar ook joekels.

Voor belangstellenden: https://www.youtube.com/watch?v=iZbGvRbP728

Heb nog één houten tulp over. Die laat ik achter voor de dames van housekeeping.

Aan m'n studenten: sterkte de komende week met alle toetsen en examens. Gaat goed komen.

Niet te snel antwoorden geven....en gebruik kladblaadjes....dan hoef je minder te onthouden, en kan je je hersens gebruiken om te denken!

Woensdagochtend ben ik er weer.

1. Ieta:
    7 januari 2019