Nog 5 weken......

21 januari 2018

Eh.... over 5 weken ben ik nog niet in Jakoetsk. Ik ben dan op het vliegveld in Moskou. Daar mag ik 15 uur wachten op de aanslutende vlucht.

Afgelopen week veel gedaan en gebeurd.  Een samenvatting:

- paspoort bleek door PostNL verkeerd te zijn bezorgd. Foei-foei-foei, terwijl de visum aanvraag per aangetekend was verzonden. Uiteindelijk goed gekomen, en nu maar hopen op toestemming van de beambten van de Russische Federatie.

- GGD prikken gekregen tegen alles waar je ziek van kunt worden.

- Algemeen Dagblad heeft lucht gekregen van m'n plannen en waren enthousiast. Gevolg was interview, fotoshoots en uiteindelijk twee pagina's in de zaterdagkrant van AD (Haagse Editie). Mijn plannen kwamen verder op pagina 2 van de landlijke editie.

- Verder werd de reis gisteren besproken in het radio programma De Taalstaat (Radio 1), vanwege het woord "Monsterjas". Een woord overigens dat ik zelf niet heb gebruikt. Maar ja, ik gebruikte het woord 'Monster'

Maar het belangrijkste ..... de virtueel meereizende leerlingen van ROC Mondriaan, School voor Retail. Hoewel ze het nog steeds een 'stom en idioot' plan vinden, zien ze ook dat het eigenlijk 'best wel fet-cool' is.  De opdrachten blijven binnen komen, en ik roep alle leerlingen alle gedachten hier te posten. Als 't ff kan, ga ik ze uitvoeren.

Ik maak voor vertrek een uitgebreide 'to-do list', want ik ga het nog druk krijgen daar.

M'n koffer is nog leeg. Vanwege de opdrachten heb ik wat spullen nodig. Kan iemand zorgen voor:

- een fles cola + rolletje mentos?

- een thermometer, liefst eentje digitaal en met een voelsprietje. Moet wel een flink bereik hebben, zeker aan de onderkant.

- een waterpijp + kooltjes + tabac

- een bloeddrukmeter?

- twee thermosflessen?

- een vlog camera + selfi-stick?

- een ROC Mondriaan vlaggetje?

Tot zover afgelopen week.

Oh ja, ik heb ook nog les gegeven. En dat ga ik komende week weer doen.

Vanwege de fotoshoot was de jas twee dagen op school, en hebben studenten de jas uitgeprobeerd. Bleek inderdaad erg warm te zijn.

1. Boudewijn:
    Leuk! Goede reis!
  2. Johan:
    21 januari 2018
    Ook pabo Hogeschool Leiden leeft mee :-). Zie ook de post op de Facebook-site!
  3. Johan:
    22 januari 2018
    De enige vraag die ik kan bedenken is of Jakoetske kindertjes beter zijn in rekensommetjes onder 0 zoals -13 + 5. Zij hebben immers een concreter beeld van de getallenlijn van 0 tot in ieder geval -60 :-)
  4. Burchak Mehmed:
    Lieve meester,

Wilt u nagaan hoeveel Matrushka’s passen in een Matruska ?

Groetjes
  5. Marisol:
    23 januari 2018
    Ik wil dat u naar de hoogste berg gaat en kijken wat voor temperatuur het daar is ?
  6. Stefa Djavic:
    23 januari 2018
    Neemt u een leuke sleutelhanger mee voor de leukste student 👀👀
  7. K Verbeek:
    25 januari 2018
    Het enige dat er ontbreekt aan dit artikel is informatie over die jas, de oorsprong van deze hele gebeurtenis.

Gelukkig is Google altijd te raadplegen. Welke jas is het, wat kost de jas, en waar kan ik hem zelf aanschaffen?

Heel veel succes met de reis Ton! De jas is warm genoeg zou je denken
  8. Ton van den Hout:
    25 januari 2018
    Da's de jas...
  9. Ieta:
    26 januari 2018
    Vraag van Rinze: neem je je schaatsen mee?
  10. Ieta:
    26 januari 2018
    Vraag van Hr Tjalma: Hoe dik is de laag boven de permafrost in de zomer?
  11. Ieta:
    26 januari 2018
    Vraag van de moeder: Welke taal spreken ze daar?
  12. Gabrielle:
    27 januari 2018
    ik heb een leuke uitdaging voor u mr. van der hout: onderzoek welke delicatesse ze in jakoetsk het minst en het meest lekker vinden en proef daar een hapje van mee.
    laat tevens in een reactie weten waar uw voorkeur naar uitgaat. succes en veel plezier alvast!