Negen uur eerder....

29 december 2018 - Oymyakonsky District, Rusland

Inmiddels is het tijdsverschil met NL opgelopen tot 9 uur. Als hier op oudjaarsnacht de kurken knallen, is het bij jullie 15:00 uur.

Bevind me weer in een Datscha, dit keer voorzien van veel gemakken en werkend comfort.

Ik heb Oymyakon overschat. Morgen wilde ik geld 'uit de muur' gaan halen, maar dat gaat niet. Toch wilde de huisbazin graag klinkende Roebels zien. Dus mijn contactpersoon, met wie ik deze week geen contact heb gehad, alleen de dag van aankomst, dus haar maar laten bellen.

Hoe het gesprek precies verliep weet ik niet, maar de huisbazin veranderde onmiddelijk van toon. Ze werd voorkomend en beleefd, vroeg of ik nog wat wilde eten en hoe laat ik morgen wilde ontbijten. Heb Natalia (m'n contactpersoon in Yakutsk) eventjes gesproken. Ik hoefde me nergens zorgen over te maken. Heb ik ook niet gedaan de laatste week. Had ik dat wel gedaan, dan was ik kompleet gek geworden.

Terwijl ik dit schrijf heeft de computer, en alle tussenliggende draadjes, satalieten, servers en weet ik wel niet wat, het druk. Ik ben 5 keer parallel ingelogd op de site reisblogger, en werp met gestage snelheid megabytes richting NL. Dat duurt wel een nachtje.

Morgen na het ontbijt maar eens rondkijken waar ik terecht ben gekomen na een 24 uur rijden. Ook maar eens op zoek gaan naar die schoolleider die me in de auto probeerde te bellen. Ook kijken waar 'het meisje met de rode jas' is terecht gekomen. Het 'meisje met de rode jas' was reisgenoot op weg hier naar toe. Een professionele fotografe en ik wil enkele opnames van haar hebben.

Ik ga slapen, de computer snort vrolijk verder en ik zie het wel allemaal.

O ja, tip voor volgende keer: nooit, maar dan ook nooit meer de computer achter in de laadruimte van een Stalinbusje leggen. Daar vriest het namenlijk ook. M'n hele bagage, incl Macbook, was bevroren. Een Apple is niet ontworpen voor extreme koude. Batterij was dood, en alleen via de oplader bleek er ergens nog een greintje van leven in te brengen.

Inmiddels alles verholpen. Was wel ff spannend.

OK, en nu de sponde in.

1. Broer Reinier:
    29 december 2018
    Khoroshaya robota!!
  2. Broer Reinier:
    29 december 2018
    Heel verstandig hoe relaxed je omgaat met de warrige logistiek. Het is in Rusland namelijk nooit echt geregeld en lijkt 100% in de soep te lopen en als je je ermee gaat bemoeien wordt dat alleen maar ingewikkelder. En dan, bij toverslag, komt alles ineens op zijn pootjes terecht. Geen mens die dit management-systeem doorgrondt, maar het robottet...