Eindelijk internet en wifi... een vlug berichtje

25 december 2018 - Tsjoeraptsja, Rusland

Het is hier dinsdagavond, koud uiteraard en vroeg donker. Na heel wat gepuzzel is het op de school waar ik nu zit, Churapcha (..en zoek maar op waar dat is..)een stabiele vebinding gevonden.

Heb honderden verhalen willen vertellen, maar dat lukte niet. Dus veel voor- en nabeschouwingen gemaakt op video. Ik zal proberen deze eerdaags te uploaden, maar de omvang (80 Gb) moet eerst worden gecomprimeerd. Ga daar de komende dagen mee aan de gang.

Ik geniet met volle teugen, maar het is hard werken. De scholen staan via een speciaal aangemaakte whatsapp groep met elkaar in verbinding, en ik, ik ben het estafette stokje dat van het ene naar het andere dorp wordt doorgegeven. Morgen overdag nog hier, en dan 's avonds naar een dorp 40 km verderop. Daarna nog een dorp en dan naar Oymyakon (...zoek maar op..). Vervolgens terug naar Yakutsk. Vandaag programma gekregen. Ik ga daar vrijdag 4 en zaterdag 5 elke dag twee college's van 2 uur verzorgen. Moet vanavond reageren op hun voorstel. Vergt wel nog enige voorbereiding en aanpassing.

Onthaal over helemaal goed.

Mijn fysiek laat me niet in de steek, maar heb gisteren wel passende kleding gekocht. Mede met het oog op minus 45 graden. Noch mijn broek, noch mijn schoenen zijn dan goed. Heb nu bontschoenen en met veren gewatteerde broek.

Tot zover.

Nu eten met schoolleiding en notabelen plaatselijk gymnasium. Overigens prima assembly bijeenkomst, met intelligente discussies tussen docenten, studenten en ondergetekende.

Tijdens het eten filmpjes uploade. Eentje over m'n aankomst in Yakutsk, en eentje speciaal voor de dochte van collega Isabelle.

1. Lex Albers:
    25 december 2018
    Vredige kerstdagen toegewenst. Wordt daar nu ook kerst gevierd of pas over 2 weken (Koptische kerst is 7 januari).
  2. Hans:
    25 december 2018
    Mooie verhalen weer en hopelijk komen er nog veel meer. In Nederland is het behaaglijk zonnig en hebben we een traditionele kerstwandeling gemaakt.
  3. Ton van den Hout:
    26 december 2018
    @Lex: Het bestaan van de kerstdagen en van de kerstman is hier bekend. Maar hier in Yakutia wordt er nagenoeg geen aandacht aan besteeds. Echte, omdat ik uit Europa kom, werd mijn gisteren door alle kinderen 'merry christmas gewenst.