Nog 7 dagen voor vertrek..

13 december 2018 - Den Haag, Nederland

Even een korte up-date.

- warme handschoenen gekocht; die wollen thermo hanschoenen van (ik zal geen rugnummers noemen) de buurman van ROC Mondriaan WDS....No Way.

- Visum spullen gereed en opgestuurd. Verwachte levering: woensdag 19/12 ergens in de middagin  Hoofddorp.

- Tja...maar ik vertrek op die dag. Dat wordt spannend en hopen for the best. Vanuit Den Haag naar Schiphol, in Hoofddorp rush-rush uitstappen en 15 minuten lopen naar visum kantoor....en terug naar de (een) trein naar Schiphol. Als geen Visum..., stekker eruit en terug naar Den Haag. Einde missie.

- Het debat van de vaste kamercommissie Onderwijs der Staten Generaal over de rol van rekenen in het MBO werd op het laatste moment 'tot nader orde' uitgesteld. Stond ik daar voor Jan L*l in de Tweede Kamer. Dat gaf me de gelegenheid om 18 houten tulpen te kopen. Ik zal vast wel ergens een cadeautje moeten geven. Waarom 18? Nou ze werden in bosjes van 9 verkocht, met 15 % korting. Ik betaalde € 37,50. Rekenwonders...aan de slag. Wat had ik zonder korting moeten betalen?

- Ik vermoed dat ik per auto van Yakutsk naar Oymyakon ga. Zie kaartje dat ik zojuist maakte. Bijna 1000 km over 'the road of bones'. Deze weg werd onder het bewind van Stalin aangelegd door gevangenen onder erbarmelijke toestanden. Voor elke meter van die weg, is er iemand dood gevroren, van honger en koude.

- Toch liggen er langs die weg enkele dorpjes, met scholen......of ik daar les wil geven. "Ja natuurlijk", ik kan niet anders".

- Nu bezig met het verzamelen van materiaal, vertalen in het Engels.

- Ben nog op zoek naar materiaal (PPT in English) over: Geschiedenis van Nederland en iets over Nederland onder de zeespiegel. Iemand suggesties?

- Want die gasten daar, en wij hier in NL hebben iets gemeenschappelijks: hoe overleven we de beroerde omgeving waarin we leven: zij daar in bittere koude, en wij hier met het gevaar van natte voeten.

- @Marie Claire. Wil mogelijkheden Skype/facetime bespreken.

-@ allen: weet niet hoe m'n GoPro zich gedraagt bij minus 42 C. In Yakutsk had ik prima internetverbinding. Maar hoe het diep in de bevroren toendra's en taiga's is......???