Nog twee weken....

11 februari 2018

In het vorige log schreef ik over “andere prioriteiten”.  Het betrof mijn moeder die vrijdagmorgen heel vroeg is overleden. Op 90-jarige leeftijd.  Het was een intensieve week, waar ik met trots op terug kijk.

Ze kende mijn Siberië plan. Ze was enthousiast. Ze wilde graag met me meegaan, als ze wat jonger en minder ziek was geweest. Mijn moeder heeft me altijd aangemoedigd op reis te gaan.

En hoe het staat met de voorbereidingen?

Nou, eigenlijk weinig bijzonderheden en niets gedaan.

Wel een set zeer warme sokken gekocht. Een studie gemaakt van de plattegrond van Jakoetsk. Ik vind het fijn om me te kunnen oriënteren in een vreemde stad. Waar is het centrum, hoe gaan de buslijnen, waar zijn belangwekkende herkenningspunten?

Wat wel een beetje vreemd is, is een mailtje dat ik donderdag ontving van de twee docenten uit Jakoetsk met wie ik contact had, Alina en Tanja:

Dear Ton van den Hout,

Thanks for your last letter.

Deputy director Vinokurova Marianna V. will contact you soon about the trip.

Best wishes,

Alina and Tanya

Heb geen idee hoe ik dit moet begrijpen.

Blijkbaar wordt de communicatie met mij nu in handen gelegd van de adjunct-directeur van de school. Is er iets aan de hand?

Misschien dat mijn plannen (“meester, u bent hardstikke gek”), ook door de schoolleiding in Jakoetsk als absurd worden beschouwd. Geen idee, ik wacht gewoon nog een paar dagen af.

Komende week hoop ik zoveel mogelijk spullen te krijgen die nodig zijn om de vele opdrachten te kunnen uitvoeren. In één van de vorige verhalen heb ik een lijst gemaakt, en ik zal deze week die lijst van spullen aan dit log plakken.

Beste lezers, hartelijk dank voor de vele vragen en opdrachten. Over drie weken kan ik ze beantwoorden.

1. Lilian Boonstra:
    Goeie reis Ton!
  2. Heleen:
    11 februari 2018
    Gecondoleerd met het verlies van je moeder
  3. Saskia Tjeerdsma:
    11 februari 2018
    Hi Ton, en hierbij mijn vraag digitaal: waarom wonen de mensen nog steeds daar, wat doen ze er dat ze niet allang naar een warmere plek zijn vertrokken waar je comfortabeler kan wonen? Of geldt dat idd voor de jongeren, zijn die allemaal weg en is Jakoetsk aan het vergrijzen? Succes en veel plezier!
  4. Susanne:
    11 februari 2018
    allereerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Ze is zeker trots op u wat u gaat doen.
    ik heb een leuke uitdaging, wat weet Jakoetske van ons land? wat is het vieste eten in Jakoetske en proef dat en vertel waarom het zo vies was? Dragen ze daar ook de zelfde jas als u? Hoe rekenen zij in het Russiche? Waarom willen de mensen niet naar een warm land gaan wat trekt jakoetske zo aan om daar te blijven wonen? hoe lang houdt u het vol om met uw jas aan een wandeling te maken? en zonder jas?

p.s. Neem een leuk souveniertje mee voor u lievelings leerling/oud leerling.

Heel veel succes en ontzettend veel plezier! ik ben erg benieuwd naar u verre koude verhalen!
  5. Sashaaa:
    12 februari 2018
    Niks aan de hand ze zeggen gewoon die genen gaat contact met u opnemen over du reis prqten ze zyn gewoon vreidrlijk
  6. Can:
    16 februari 2018
    Meneer Tom ik wens u een fijne reis , ik wil heel graag een foto van de tradionele eten in Siberië.
  7. Melisa:
    16 februari 2018
    De site ziet er goed uit meneer. Nog een fijne reis verder.