Eerste bericht in 2019...

1 januari 2019 - Oymyakonsky District, Rusland

Goedemorgen aan d'andere kant van d'aardbol,

Een update in staccato:

-> upladen van videos gaat voorlopig ff niet. Heb de regels van Fair Use Policy overschreden. Waarschijnlijk heb ik, vanwege trage verbinding, teveel tijd van de server gebruikt. Heb mailtje gestuurd naar Reisblogger om extra servertime te krijgen.

-> het wordt warmer. Nu -42. En het verschil met -55 is duidelijk voelbaar. Bij het laatste knalt de kou rechtstreeks naar alles wat koud kan worden, en moet je als een cosmonaut alles stuk voor stuk aantrekken. Bij -42 kun je langer 'onbeschermd' buiten staan.

-> heb een manderijntje buiten gelegd vannacht. Is nu bevroren. Lijkt op een oranje golf-ball. Ben erop gaan staan. Brak als een walnoot in stukjes. Krak!!

-> moet contact leggen met de taxichauffeur. Hoe laat vertrekken we morgen? Liefst 's ochtends, zodat ik op 3 jan in de loop van de dag  aankom in Yakutsk

-> zal in Yakutsk 8000 Roebel pinnen (plm € 100,-) om de chauffeur te betalen. Vergelijk taxi rit van Den Haag naar Basel heen en weer; maar niet over de autbahn, maar hobbelige veldweggetjes door bossen, velden, bergen en dalen. Soms 70 km/h, maar vaak 30 km/h.

-> moet contact leggen mat Natalia; wil graag weer in Tygyn hotel blijven op 3 januari

-> vandaag 4 colleges in elkaar zetten; heb voldoende bouwmaterialen meegenomen.

-> het ontbijt krijg ik bij lange na niet opgegeten; dit keer weer een ratjetoe van vlees, uit, vis, deeg en boter. Voldoende calorieen om lopend naar Yakutsk te gaan.

-> Hoop dat iedereen goed nieuwjaarsnacht heeft doorstaan. Hier was 't een vrolijk samenzijn buiten van alle niet-Oymyakon bewoners

Saluut!

1. Daniel Plate:
    1 januari 2019
    Gelukkig nieuwjaar!! tot volgende week
  2. Lex Albers:
    1 januari 2019
    Hoi Ton, Jij ook een gelukkig nieuwjaar! Doen ze daar ook aan vuurwerk? En wat is hun equivalent van de Nederlandse oliebol?
  3. Mart:
    1 januari 2019
    Hoi Ton. Om met frisse moed het jaar te beginnen, raad ik je een ijs en ijskoude Jagermeister aan.
    Wens je een mooi, sportief, uitdagend en gezond 2019.
  4. Malika:
    Hoi Ton,

Vanuit Rotterdam wens ik je een gelukkig nieuwjaar. Het zijn weer indrukwekkende reisverhalen.