Mijmeringen...

25 februari 2018 - Moskou, Rusland

Zit inmiddels weer op het vliegveld.

Werd moe van dwalen tussen de honderden metrostations.  Ook beetje spierpijn, want ik moest de handbagage met me mee zeulen, trapje op, trapje af.

Vannacht niet geslapen in een te vol en te warm toestel. Hoop dat het toestel straks meer ruimte heeft, en minder passagiers. Na het ochtendlog met de trein naar het centrum gegaan. Intens verdwaald op 70 meter onder de grond.

Toch op plaats van bestemming gekomen. Vreemde gewaarwording om bij zonsopkomst en -18 C als bijna de enige over het gigantische Rode Plein te lopen.  Alleen enkele agenten en een verdwaald Koreaans groepje studenten, Terwijl ik gisteren nog in Den Haag wakker werd.

In Den Haag keken de mensen me na met die monsterjas. Maar ik kan jullie verzekeren, het kan nog gekker en dikker. Hier val ik helemaal niet op. De jas doet z’n dienst en het enige dat koud wordt zijn m’n onderbenen. Lange onderbroeken in de koffer.

Overigens gister enige paniek.

Op weg met de auto naar Leiden, ik reed langs het Malieveld, ging ik in gedachten m’n bagage langs. Ik had alles bij me…. alles??? Nou nee, was de jas vergeten…. Hing nog aan de kapstok. Gelukkig tijd genoeg en rechtsomkeer gemaakt.

Enkele observaties.

- ik drink nu een cappuccino van Costa Coffee; alle andere grote jongens zijn terug te vinden: KFC, Mac,  etc etc.

- naast me zit een man met een Aziatisch uiterlijk. Twee politie agenten houden heb nauwlettend in de gaten. De ene agent is een lange, nog pukkelige slungel met een giga pet op z’n hoofd. Doet nog het meest denken aan Startrack ruimteschip.  Zijn (v) collega in klein en gezet. Niet groter dan 1,5 meter. Toch lopen beiden nadrukkelijk aanwezig te zijn, en wordt m’n buurman daar onrustig van.

- de metro is prachtig, super frequent (elke 2 minuten komt er eentje), maar de bewegwijzering niet vanzelfsprekend. Ben paar keer weer op één en hetzelfde station gekomen, terwijl ik overtuigd was van een slimme route.

- Het is een wetenschap op zich om een consequente lay-out van de routing te maken. Vrees dat bij het komende WK voetbal menig supporter in het verkeerde stadion terecht komt.

- had boek van Nico Scheepmaker meegenomen…..en vanmorgen per abuis achtergelaten in het krantenvakje van de stoel voor me. Jammer, want Nico is één van m’n helden.

- morgenochtend word ik opgehaald, en er is door Pavel (docent Engels aan het Nationale Gymnasium) een heel programma in elkaar gezet. ’s Ochtends lesgeven, en ’s middags met studenten op pad naar interessante punten. Ook kunnen de studenten worden ingezet bij het oplossen van de karrevracht aan vragen die in de laatste week over me heen werd gekieperd. Heb er heel veel zin in.

Nooit gedacht ooit nog eens rekenlessen te geven aan gymnasiasten uit Jakoetsk. Ik ga m’n best doen hier om er een  Nederlandse primeur van te maken

- fietsen, noch scooters gezien. Wel een lang-laufer langs het spoor. Wel dikke vrouwen met bontmantels en een half konijnenhok op ’t hoofd.

- prima spoorverbinding met centrum (althans iets erbuiten) van Moskou.

- de roebel heeft een waarde van 1,4 eurocent. Gevolg is dat ik met briefjes van honderd en duizend rondloop. Is me in Nederland (nog) niet overkomen.

- om me heen zijn nagenoeg alle andere wachtenden bezig met hun mobieltje, iPad of (zoals schrijver dezes) een Macbook.

- de rest van de dag ga ik onderuit zakken, rondkijken en gewoon wat mijmeren.

Ook dat is vakantie!!

1. Boudewijn:
    25 februari 2018
    Mooie verhalen, Ton, veel plezier!
  2. Chiem Balduk:
    25 februari 2018
    Bijzondere reis, Ton! Graag zou ik u willen spreken voor NOS radio. Zou u contact met mij op kunnen nemen: [email protected]? Groet!
  3. Hans:
    25 februari 2018
    Hoezo koud daar, was tijdens het fietsen mooi mijn water in de bidon bevroren.
  4. Ton van den Hout:
    25 februari 2018
    Vanavond (jullie avond) misschien life in het Oog van 23:55-24:00. Anders morgenavond. Jullie avond, mijn ochtend. Hangt af van deadlines, zowel in H'sum, als bij Aeroflot.
  5. Ton van den Hout:
  6. Lex Albers:
    25 februari 2018
    Leuk om je zo te volgen.

Je wordt wat ouder, merk ik 😜
    Jas vergeten, boek vergeten....

Maar een schat aan ervaringen erbij.
  7. Saskia Tjeerdsma:
    25 februari 2018
    Heel leuk Ton! Veel plezier daar!
  8. D. Plate:
    Succes Ton!
  9. Isabella:
    25 februari 2018
    Een goed begin maar vergeet niet te veel Ton.
    Enjoy the adventure!